Böjda Spön

tisdag 4 september 2012

Spinn/Fluga efter Rengbåge i Söndags!

I Söndags blev det fiske igen, dåligt bloggat dessvärre men det har sin lilla förklaring det med.
Söndagen för en vecka sedan när jag och Rikard var ute och fiskade lyckades jag nämligen det sista jag gjorde att tappa telefonen i det enda vatten som var i båten så min kära HTC dödde ihjäl sig helt enkelt.
Har man tur går den att rädda med lite ny mjukvara efter en torkning då den fått spel totalt och inte startar längre än ett visst läge.

Men nu till något roligare, fisket i söndags med andra ord.

Vi tog oss en sovmorgon så mötte upp Carl "laxkungen" Schander i Kalviken strax efter halv åtta och efter att ha packat igloo m.m. så begav vi oss mot Årjäng och Västra Silen för en dags flug och spinnfiske efter de utsluppna Rengbågarna.
Vi var framme och lade i båten vid VammervikensCamping strax innan kl 10. Lastade i alla prylar och begav oss ut. Ganska omgående hittade vi några skär och grundområden kring några öar så vi började fiska. 3kast tror jag Carl han göra innan första bågen satt på hans lilla blå OGP Hammeren, men lika snabbt hade fisken gjort ett skutt och klivit av. Blev 1kontakt till på detta ställe men var mer av ett ryck och släpp över 10m djup än ett hugg så vi begav oss neråt mot Vårvik.

På vägen dit hittade vi ett hett grundområde som vi testade att fiska av men tyvärr utan resultat. Det som var lite irriterande var att det fanns fisk men de var inte direkt huggvilliga. Kom en när vi låg och drev som sakta gled förbi båtens ena sida så vi bara stod och kollade på den.


Väl nere i Vårvik, närmare bestämt utanför fiskodlingen. Här var det aktivitet. Hoppande fisk lite överallt och båtar, massor av båtar. En stund på dagen räknade vi till ett Tjugotalbåtar som alla snirklade kors och tvärs i jakt på Rengbågarna. Själva gick vi upp mot vinden och driftfiskade av hela sjön på bredden gång efter gång.

Här fick man se vem som fiskat Rengbåge tidigare minsann. Mina haspelgrejjer hade inte en chans när Carl stod i fören med sina Polarizerade Orvis glasögon och ögon som en hök i jakt på skuggorna under ytan.
-Där var det en säger Carl och lägger ut sin lilla Tubfluga någon meter framför fisken och Smack där satt den.

Detta beteende upprepades flera ggr under dagen och det var ju tur att han inte landade alla fiskar han hade på för då hade det blivit för mycket.
En period när ett av stimmen passerade oss var det fisk praktiskt taget överallt så Carl hade ju på 3fiskar på 3kast naturligtvis men för mig, ja hur det gick för mig ska vi inte ens tala om. Blev inte FF i alla fall och det är ju huvudsaken.

Totalt fick "vi" 11st Rengbågar som vägde mellan 1,8-3kg så nu har man lite filé liggande till man har flyttat färdigt i veckan. Carl slog mig med förnedrande 10-1 i söndags men som de säger. Gammal är äldst ;)



Skitfiske på er och ha en bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar