Böjda Spön

torsdag 21 februari 2013

Lake, Mört Gädda, ismete i finväder

Ja som rubriken lyder har man spenderat dagen med fiske ute i det fina vädret. Fint men kallt.

Började fisket runt 8 och tacklade ut mina spön med strömming på för Lake innan jag snabbt drog upp lite mört och agnade på de andra spöna för gädda.

Från att första spöt var ute tog det ca 1timme (9,00) innan första fisken var kroken. Efetr en kort fight men en väldig massa bråkande runt hålet kunde jag lande en otroligt fin Lake som vägde in på 3,21kg.
Då Laken var utlekt så blev denna en matfisk. Inte ofta det händer men måste ju bli någon förr eller senare. Sedan skulle det nästan gå ytterligare en timme innan det small i mitt innersta spö och när jag kom fram hade fisken tagit hela 56fot med lina.

Krokar fisken och känner hur det svarar mjukt i andra änden. Jaha snipa hinner man tänka innan fisken inser att den är krokad och börjar kämpa emot ordentligt. Blev en riktigt kul fight innan jag kunde lyfta upp och kroka av den i min vattenfyllda ismetepulka för att skydda den lite mer mot kylan (-8).
Fisken kunde snabbt fotas i baljan med Laken innan den vägdes till 6,4kg innan den fick simma tillbaka ner i mörkret.

Det går bra nu och detta var årets 3:e gädda över 5Kg och den andra över 1m då denna mätte 105cm.

Riktigt kul.

I helgen är det först pimpel-sm i grums på lördag förmiddag och sen blir det att kidnappa med Robin till Arvika för Gäddfiske och mörtpimpel hela heltgen.

Tightlines!

på återseende
//Sebb

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar