Böjda Spön

onsdag 8 maj 2013

USA resan del 1/3 Largemouth Bass!

Ja nu var det dags igen.
Som flera säkert visste innan så skulle jag ju iväg till Florida för några dagars fiske nu i början på maj.
Så det började med att jag hämtade upp Elias i Karlstad runt 19 på tisdag kväll förra veckan.
Var en ganska ointressant körning till Arlanda där vi sedan övernattade på flygplatsen i väntan på att möta upp resten av "gänget" som skulle med, vid incheckningen strax efter klockan 08.

Var vi ute i tid. Jajjemän. Klockan 02.00 satt/låg vi på en av bänkarna i Terminal 5 och väntade.

Såg ju lite av Schweiz i alla fall innifrån flygplatsen.

Flyget avgick 09,45 till Zurich och sen vidare till Miami International. Kul dag med ca 12,5 timmar på flygplan. Väl framme blev det checka in på hotellet hyffsa till sig lite snabbt och ut för middag. Men allt detta är ju egentligen ointressant. Ni läser inte detta för att ni gillar att resa. Utan för att ni gillar fiske, Så därför hoppar vi snabbt till:

Fiskedag 1, Largemouth Bass, Lake Occachobee, Orlando, Florida

Börjar dagen med uppstigning vid 05,30. Hämtning av frukost i receptionen klockan 06,00. Försenat till 06,15.
Tillslut så var vi packade i bilen och på väg i alla fall. Något försenade men på väg. Från Riverside Hotel där vi bodde i Fort Lauderdale upp till sjön tog det ungefär 1,5 timme att köra och väl framme fortsatte det att krångla. Det visade sig nämligen att vi var tvugna att fixa varsitt "fiskekort" och enda sättet att göra detta var genom att ringa till myndigheterna. Synd att det inte helt enkelt kunde sälja detta på plats eller ännu bättre om guiderna kunnat ordna det direkt.

Men men efter ytterligare 40min trixande var vi redo att bege oss ut på sjön. Själv fiskade jag med Mats medan Alex, David och Niklas fiskade med den andre guiden. Det vi inte visste vid detta tillfälle var att det skulle bli "tävling" Spinn VS Mete. Spinnfisket stod Alex och Co. för medan jag och Mats metade med GoldenShiners efter dessa stormunnade fiskar.

Ranger V16 med Yamaha Imax 250Hp, ca 45-50Mph
Riktigt fin båt med genomtänkta fack såsom 2st livewells,
spöfack på vänstersida för 6-7fot spön i främre kastdäcket m.m.
Allt i plast så väldigt lättskött och fin att hålla ren gentemot
motsvarande båtar med filtmatta i skulle jag tro.

Vi började med att åka ut till ett säkert ställe där vi parkerade upp i vassen med hjälp av en Anchor Pole XL. För alla er som nu sitter och kliar er i huvudet är det "pinnen" till höger om motorn. Denna viker ut sig bakåg och skickar ner en käpp i botten som håller fast en så länge det inte är djupare än 2-2,5m och inte blåser allt för kraftigt. Vi börjar med att tackla iordning våra spön. Metoden är flötmete med glidande flöte där man har flötesstopp ovanför och ett allt för tungt bly nertill så tt flötet om fel inställt skjunker. Kroken och betet sitter då ca 30cm upp från "bottensänket" så att fisken simmar fritt och när Bass:en sen slukar betet och sträcker i linan så sjunker flötet som vanligt.

Dagen börjar ju helt otroligt bra egentligen, för vissa. Då Mats bete knappt hinner vara i 1minut innan första fisken tar. Nu fick vi se vad vi fiskade efter direkt. Efter en fight på ett par minuter med ett par akrobatiska turer så lyckas vår guide (som jag glömt namnet på) säkra dagens första Largemouth Bass med ett stadigt tumgrepp i underkäken.

Dagens första och dagens stlörsta Largemouth. Ca 7 pounds (3-3,5kg)

Sen var det min tur, trodde jag. Mothuggen satt inte som de skulle såhär på årets första fiskar i öppet vatten. Missade en, två och ett gäng till men tillsut satt tekniken där och även jag började att få fisk.

Ca 4 Pund (2kg) Largemouth Bass

Detta resulterade i att jag nästan knappade in på Mats i antal. Runt lunchtid (12.00) fick vi rapporter om att en riktig åskstorm var i antågande så lätt molokna for vi tillbaka till stranden för att vänta ut vädret och käka lunch.

Vi åt vår lunch och fick sedan en statusrapport. Ovädret hade stannat nere kring Miami och Ft. Lauderdale så vi begav oss ut på sjön igen men väl medvetna om att vi kanske skulle behöva bryta tidigare än planerat för att slkippa åka hem och vara helt pissblöta.Efter lunch var fisket riktigt trögt och i vår båt fick vi endast 3 Bass och en varsin Catfish innan det vid 16 tiden var dags att packa ihop och bege sig till land innan åskan kom och dränkte oss.

Catfish på ca halvkilot. Hala rackare.

När vi kom iland kunde vi nöjda konstatera att vi under dagen haft ett riktigt lyckat fiske då vi på 5man fått ca 90 Largemouth Bass varav jag fick 23st + 1 Catfish och Mats fick 27st + 1 Catfish.

Väl tillbaka i Ft. Lauderdale fick vi veta precis hur illa vädret hade varit, den båt som fiskat Inshore hade klarat vinden och stått ut i regnet och lyckats få ett gäng fina fiskar medan gänget som skulle fiska Offshore/Big Game inte kom ut alls utan åkte till BassPro för lite shopping istället.

Fortsättning med Inshorefiske samt Offshore/Big Game fiske kommer de närmsta dagarna men nu ska jag packa och förbereda för tors-sön i forshaga för att hjälpa Sportfiskarna med ett Sportfiskeläger för ungdomar.

På återseende och skitfiske på er!