Böjda Spön

måndag 30 januari 2012

Gårdagens ismete och dagens pimpelfiske

Igår var jag och Robin (guldlock) ute och ismetade en sväng. Siktet denna gång var inte bara inställt på våra vanliga mål.
Denna gång hade vi även plockat med mörtar och några tackel av kaliber mindre för att se om vi inte skulle kunna lura upp några abborrar.
Dagen började bra, för bra...
Strax efter vi lagt ut så började det hugga. Drog snabbt upp en liten snipa som knappt klarade 1kg gränsen och en liten stund senare kom dagens första Abborre. De tre första huggen var alla i samma hål så tänkte att nu har jag prickat rätt när jag landade dagens tredje fisk. Abborren på bilden.
Efter dessa hugg hade vi ett bomhugg på ett av Robins yttre spön, 30min senare var det dags för mitt spö igen, samma spö den här gången också fast en mört på nästan 15cm istället för de på 8-10cm jag haft innan. Väldigt försiktigt hugg som långsamt gick iväg. Väntade i vad som kändes som en evighet. Smack mothugg och Fish On! Men glädjen varade endast i några sekunder innan den klev av.
Fan också!
Men det är sådant som händer. Ett tag senare så löser Robins yttersta spö ut igen. Den här gången är det fisk på. Robin sätter mothugget och landar ganska snabbt en gädda runt 1.5kg.
Medans han sitter och tacklar på en ny mört smäller det till i nästa spö. Robin igen. Jag får tackla på och skicka ned hans färska mört medans han tar itu med detta nya "monster" linan formligen sprang ut från rullen när han kom fram men visade sig bara vara en pigg gädda på 2.5kg.
Sedan gick timmarna riktigt långsamt, inte ett hugg mellan klockan 12.30 och till vi packade ihop strax efter klockan 16. Men men ingen gös denna gång men nästa helg testar vi en ny sjö och ser om det går bättre där.

Skickat från min HTC

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar