Böjda Spön

tisdag 21 maj 2013

Lyckat Ungdomsläger i Forshaga med Unga Sportfiskares Förbund

Unga Sportfiskares läger i Forshaga

Förra helgen, alltså för lite mer än en vecka sedan var jag och Robin i Forshaga för att hjälpa en f.d. klasskamrat från Sportfiske Akademin med ett läger som Unga Sportfiskare skulle ha.
Vi blev fem "ledare" Jag och Robin, Jonas (Sportfiskarna), Robert (f.d. YH elev på Akademin) och Dennis (Unga Sportfiskare Åmål) som skulle försöka att styra upp den här helgen tors-sönd. Detta innebar att man därför i år inte kunde ställa upp på Flygaretrollingen på Värmeln.

Vi började med att jag och Robin mötte upp Jonas i Karlstad vid klockan 11 på torsdag förmiddag. Jonas behövde tydligen hjälp med kundvagnar osv till inhandlandet av hela helgens förnödenheter.
Vi skulle ju trots allt vara 18personer. 5ledare, 12ungdomar och en gäst som skulle komma på lördag och åka igen tidigt på söndag morgon.
Handlandet gick relativt smärtfritt. Ett par hundra hamburgar, Juice, Bröd, Falukorv och en massa annat innan vi åkte upp till Sportfiskarnas nya kontor som även är campingen i Forshaga vid Forshagaforsen.

Så vad stod på schemat denna helg?
Klockan 15 på torsdag eftermiddag skulle ungdomarna komma och Jonas skulle åka och hämta några av dem. På torsdagen blev det mest för dem att dela upp sig hur de ville sova i stugorna, gå igenom hur det fungerade med toaletter, dusch osv som är i huvudbyggnaden innan det var dags att dela ut lite fiskeutrustning så att de som ville kunde börja spinnfiska från land nere i älven redan samma kväll.

Fiskeutrustningen som de även fick behålla hade Unga Sportfiskares Förbund blivit sponsrade med av ABU, (Spö, Rulle, Flätlina). Inga skitgrejjor heller utan riktiga 9' spön med en kastvikt till 45gr försedda med en 200 storlek på rullen. Tyvärr blev det ingen fisk på torsdag kvällen men helgen var ju inte över än.

Fredag dag1:
Uppstigning och frukost vid klockan 8 för att sedan dela upp gruppen i två. Så hälften åkte med Jonas och Robin ner till Sörtjärn för att testa lyckan på Sutare medan resten stannade kvar i Forshaga med mig, Robert och Dennis för att spinnfiska från båt i Klarälven.
Klarälven är ju verkligen ett sådant fiskeställe där man inte drar hur mycket fisk som helst konstaterade vi. Vi "ledare" fiskade ju inte under helgen då vår uppgift var att se till att ungdomarna skulle komma ut och få prova på.

Klockan 11 får jag ett telefonsamtal från Dennis. Då är första fisken landad en liten rackare runt kilot får vi höra. Då finns det fisk här i alla fall då säger jag till killarna i min båt (Oliver och Mattias). Men dagen går och vi hör inget om några fler fiskar innan vi tar lunch vid 12. Dennis båt har fått 1 gädda till. En lite bättre än den förra men knappa 3.5kg enligt Dennis. Men men sånt är ju fiske bara att nöta på som jag och Robert sa till våra "rekryter" och rodde ut på älven för ett eftermiddagspass. Strax innan 15 konstaterar grabbarna att det är segt fiske och de börjar bli stela i benen efter att ha suttit i den låga båten så vi ror in till en sand udde strax utanför campingen för att fiska därifrån och sträcka lite på benen. Strax därpå kom även Robert och Jonathan och gjorde oss sällskap då vi ser en gädda jaga upp och ta ett smolt i ytan alldeles utanför Jonathan.
-Jonathan, du har bäst färg på din jigg sett till vad gäddan jagar så kasta en bit ovanför där den var, sa jag.

Sagt och gjort. Han kastar ut och låter jiggen sjunka lite innan han börjar veva in den. Det hinner inte gå många sekunder så smäller det till i spöt.
-Botten? säger både Jonathan och Robert. Nej det är fisk säger jag som ser spötoppen gunga tung.
Sätt lite press ska du få se. Och då börjas det gå fram och tillbaka i strömmen utanför udden och det är inte förrän några minuter senare när jag ska landa fisken vi inser vilket "monster" han lyckats kroka.

124cm 12,75kg URLEKT! Inga dåliga pjäser som går i Klarälven.

Efter lite snabba bilder och en oavsiktlig tumme i munnen på gäddan får hon simma tillbaka ner i älven och för Jonathan blev detta nytt personbästa med råge men även ett besök till vårdcentralen för att få tummen ev sydd då gäddan fick in ena hörntanden i den då Jonathan skulle ta den i gälgreppet. Men shit happens.
Robert och Jonathan var inte borta mer än en halvtimme ungefär innan de kom tillbaka utan att behöva sy. Det var bara ordentligt rengjort och omplåstrat så nu skulle det fiskas igen tyckte de.

Tyvärr blev det inga fler fiskar denna dag men vilken dag det blev ändå. Kunde inte varit bättre väder och en gädda på 120cm+ som grädde på moset.(aldrig fattat detta uttryck då det smakar överdjävligt)

Lördag dag 2:
Andra halvan av gruppen med ute på älven. Då det skulle varit 12 ungdomar men bara blev 11 så fick jag idag bara en kille med mig i båten (Andreas). Taggade som bara den av den stora gädda som fångades dagen innan begav vi oss strax efter klockan 9 ut på älven i jakt på de gröna monstren. Även denna dag var helt händelselös innan lunch då Dennis hittade en liten vik/bakvatten där de lyckades få ett par gäddor i betesfisk-storlek.
Dennis igen alltså. Vad händer i hans båt som jag och Robert har missat? 2 fiskar i båten innan lunch båda dagarna. Men men kvalité över kvantitet även om ett sniprace hade varit högst välkommet. Men bara vi hade fått lunch i magen så var det nya tag och jag och Robert tog med grabbarna över till den udde där den stora högg dagen innan.
Så vi stod där och nötte bra länge och så säger Patrick att nu har han bottennapp. Men det rör ju på sig.
Ytterligare en fin fisk på samma ställe?

En fin fisk var det ju helt klart och efter en stunds fight så var även denna gädda landad, vägd och mätt. 5,7kg och 94cm om jag inte minns fel. Inget monster men vilken fiskelycka. Killens första fisk på kastspö och det är en så fin gädda. Inte illa.

Inte illa för första fisken på kastspö!

Efter denna fisk testade vi att fiska ytterligare några timmar men tyvärr utan resultat. Halvan som var nere i Sörtjärn med Jonas och Robin hade under dagen fått förstärkning av Mr Marko/Markoolio och tillsammans med detta hade även deras fiske släppt från fredagen och blivit betydligt bättre med toppfiskar som Braxen på 1,6kg samt Sutare på strax över 2,2kg. Inga dåliga fiskar det heller så överlag en lyckad dag, bortsett från kvällsfisket då vi åkte ut ett par timmar och försökte få någon gädda till Marko också.

Tyvärr blev det inte så utan vi åkte iland och lagade lite kvällsmat istället. Jag och Robin i ena stugan och Dennis och Marko i en av de andra. Går åt en hel del mos och falukorv på 17personer konstaterade vi. 5 falukorvsringar och 25 potioner mos.
Men efter det misslyckade gäddfisket på kvällen och med en jättefiskesugen Marko i lägret bestämde vi oss för att Söndag morgon klockan 6 då skulle vi ut på älven igen. Jag, Marko, och Olov, sagt och gjort så blev det.

Söndag dag 3:
Så larmet stod på 05.30. 06,10 infann sig Marko i lägret. Snabb kaffekopp och ner till båten. Endast en båt ute denna morgon då det skulle städas i stugor och liknande innan vi skulle åka till Lilla Örnäs som vi hyrt av Sportfiske Akademin så att de skulle få pröva på lite Regnbågsfiske.
Men innan det hann vi fiska i ca 1,5 timme. Under vilken det regnade stundtals och vi rodde närmare fiskecampen för att fiska där och snabbare komma in i skydd av regn om det skulle börja spöregna.
Det var då det äntligen hände något.
Yaaahh! Fisk, äntligen. Konstaterar Marko glatt. Ingen bjässe men ändå kul att han fick något när han ändå var på ett så kort besök som det var.

Inte riktigt koll på gälgreppet än sa en annars jätteglad Markoolio,
innan han släppte tillbaka henne i älven igen. (ca 3,5kg)

Rodde in till land för att göra fotandet lite enklare och precis när vi släppte tillbaka den kom det värdens regnskur så Marko haltade "snabbt" upp till stugorna medans jag rodde bort och förtöjde båten. (Han hade ju stukat foten under Lets Dance på fredagen). Sedan blev det städning av stugorna innan det blev en gruppbild med hela gänget innan Marko var tvungen att åka ner till Grebbestad för en spelning.
Inte lätt att göra musik, fiska och dansa när det kolliderar på helgerna skulle jag tro.

Och ja han är precis lika glad och trevlig som han verkar ;)

När vi sen hade sagt hej då till Marko var det dags att åka upp till Örnäs. Inga problem bara lasta in alla saker och åka. När vi väl kom dit fick de på varsin droppen i varierande färger och de som ville fick även testa att flugfiska. (vilket resulterade i 3 små Regnbågar och någon tappad.
Men oj vad sugna de var på de små 12gr Droppen spinnarna. Alla hade inte ens hunnit komma ner till tjärnet innan den första fisken var krokad för Pontus. Snabbt gick det i början och fiskarna var endera runt 0.5kg eller 3kg då de satt i fisk ungefär en vecka tidigare.
En glad Andreas med sin andra båge för dagen. Denna vägde någonstans kring 3kg.

Många glada miner blev det kring tjärnet innan vi grillade hamburgare och delade ut ett varsitt beteskit som passade till spöna bestående av. Droppenspinnare, Mörrumspinnare, 8cm Hi-Lo samt varsitt paket med Berkley 16cm powerbait shadjiggar inklusive jiggskallar.

Så överlag verkade det som att det var mycket nöjda med lägret överlag när de åkte hem från Forshaga vid 15 tiden på eftermiddagen.

Dagens finaste Regnbåge drog Jonas på fluga. Ser man på fenor och kondition inser
man att den gått i tjärnet ett tag. "Inte Stor, men den är fin."

Det är vid detta tillfälle som fiskesuget blir för stort och Robin kläcker ur sig att:
Fan Sebb om vi åker snart så hinner vi hem (ner till Grums) och ut på Vänern en sväng och jaga gädda. Så fick det bli. Fick ett par Berkley Flex Slim Shad jiggar av Jonas som blivit över så de var man ju tvungen att testa.
Vi kom ner till Grums och åkte ut med Trackern vid 17.15 tiden och satte kurs direkt mot en vik som varit riktigt het sista veckan enligt Robin.
Först hände det inte ett skit men sen lossnade det och slutresultatet blev efter ett par timmar 5-4 i antal gäddor i fördel för Robin men kvällen största valde en Färjestad-färgad Berkley Flex Slim Shad.
En riktigt bra avslutning på dagen!

6kg+ kort och fet med en härlig touch av mjölke hängande bak ;)

Hoppas att det varit läsbart och snart återkommer jag med del 3 av 3 från USA resan. Offshore/Big Game!

Skitfiske och tightlines på er önskar vi i "Team Snobben"