Böjda Spön

onsdag 22 februari 2012

En 70is innan jobbet

Då fisket i helgen gick sådär, så hade jag redan i måndags planerat att jag skulle sticka ut på sjön en sväng och meta på eftermiddagen. Detta blev det inget av tyvärr då jag fick hoppa i bilen och åka upp till Sunne för att hjälpa Tarja lasta in alla nya grejjer som kommit till affären.
Så fiskesuget var såpass stort igår att jag bestämde mig för att ta kvällen tidigt och satte klockan på ringning 06.30.
Går upp, slänger på mig kläderna och far iväg. Tacklar ut 3meten med död mört och ett med levande strax innan kl 07. Nu kör vi. Till 08.45 då man ska åka till jobbet i alla fall.
Började trögt men strax efter 8 började den levande mörten bli orolig.
I brist på annat satte jag då upp digitalkameran för att få med ett eventuellt hugg på film.
Och det fick jag. Fast inte på det spöt utan på ett mete längre in.

Efter en kort och tyvärr ganska slö fight fick jag inviga nya Savagear avkrokningsmattan.
En Lake hade svalt mitt bete. Den hittills minsta laken på spö i vinter men kul bara man får fisk ju.
Denna var "ynka" 70cm lång och vikten har jag inte tyvärr då batteriet i vågen dött.
Vackert tecknade är dom i vilket fall och verkar inte som att dom lekt färdigt än så på lördag kör jag en omgång till. Då gästas jag ev av Jon (specimen metarn) Bergström också.
Ska bli intressant att se vad han tacklar ut. Om man kan lära sig något nytt kanske.

Nu när jag kollar klippet ser jag ju att vippan satt på tok för hårt. Kan man snacka om tur att den inte spottade. Den skulle ha den mörten helt enkelt. Märktes när jag skulle kroka av den också. Den vägrade öppna munnen så tillslut fick jag "bända" upp munnen med ett av mina pimpelspön med platt handtag. Då fick jag i alla fall upp munnen ca 3cm så jag kom åt att kroka loss och sedan snabbt kunde släppa tillbaka fisken.

Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar