Böjda Spön

söndag 26 februari 2012

Personbästa Sander Lucioperca,Zander, GÖS!

Lagt några timmar på sjön idag och vädret ska man ju inte klaga på. Kunde bara blåst lite mindre.

När klockan var 8.30 hade jag nästan fått ut alla spön.Höll precis på att tackla ut spö nr 9 av 10 när första hugget kom. Detta var på spö nummer 7 som knappt varit i vattnet 10min. Efter en kort fight var jag inte längre FF men lugnet varade inte länge han inte tackla på ny mört engång innan det small på spö nr 1 som satt närmast land. Mothugg, känner fisken för en sekund och den är borta, fan också.
Hämtar ny mört och tacklar ut spöna det högg på och hinner även få ut sista spöt också innan det smäller på spö 1 igen. Kommer dit linan slutar ticka, mothugg och upp kommer sen ett tomt tackel. Jaha bara att tackla på ny mört.
Går och sätter mig på stolen och tänker äta min frukost baguette men det behövde jag ju inte fundera på annat än att det skulle hugga på yttersta spöt istället.
Kommer dit mothugg men inget i andra änden. Ytterligare en stulen mört.
Vad är det som händer egentligen?
Sen gick tiden långsamt under dagen, Fick ytterligare ett hugg på spö nr 1 men lyckades inte lirka upp den utan jag fick nöja mig med en sargad mört. Hade ytterligare en spottad mört under dagen på ett av mitten spöna som varit oroligt hela dagen. Testade att göra som Mattias och Martin gjort någon gång och bara skickat ner mörten igen för att se om den skulle ta men gick inte vägen.

Mot slutet av dagen runt kl 16 kom det en period igen fylld med oroliga mörtar och när jag "slog en sjua" så passade det naturligtvis på att hugga på yttersta spöt. Plockar upp avkroknungsgrejjerna och smyger dit.
-Denna ska inte spotta ut mörten!

Mothugg och den här gången svarar det bättre i andra änden då det susar iväg 70fot lina från rullen i en snabb rusning, Efter en stunds fightande kommer fisken till hålet och jag inser att fan det blir tight i 160mm hålet.

Men upp kom den och ner tillbaka kom den också. Mitt nya personbästa som bestod av 5,18kg guldskimrande muskler fördelat på 87cm i längd!




YES!

Ytterligare en bra dag på isen!
Men nästa gång, då tar vi där det är lika tight fast i 200mm  ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar