Böjda Spön

måndag 28 februari 2011

Fisket på Lusten igår

Vi började dagen med en "sovmorgon" så vi studsade ur sängarna runt 05.30 för att sedan så fort som möjligt bege oss till Lusten för dagens fiske.

Lastade in hinken med mört alla prylar, tankade och for iväg. (glömde inget för en gångs skull)

Till vår stora förtjusning visade det sig att några av de lokala isbilsförarna plogat väg ända fram till sjän där det fanns parkeringsplats och vändplan. Lite skillnad mot sist när man fick parkera en bit bort och pulsa genom knähög snö en extra kilometer ungefär.

Så vi satte kurs mot samma fiskeplats som jag fiskade den 14:e i hopp om att hitta stora gäddor.

Det flöt på bra och trots mitt Mora Ice 200 som går tungt som ett as genom isen hade vi ändå tacklat upp vid 08.30.
Då tog det inte lång stund innan det började "spöka" med grejjerna. Inte mindre än 4hugg på 1timme där det löpte ut lina osv. Men ingen gädda på. Kändes skumt.

Sen gick dagen segt. Mörtarna fick vi liva upp ur sin vippkoma gång efter gång.
Vid 14 tiden funderade vi seriöst på att skita i fisket och bege oss hem och köra lite Rapala på Robins playstation istället men vi trugade på och tillslut kom äntligen huggen.

2spön som stod 20m isär en bit från de andra högg det på. (mina Spön)
Högg på det ena först och vi landade snabbt en liten gädda som krokades av fotades och släpptes tillbaka snabbt.
När jag sen gick för att hämta en ny mört och tackla på säger robin att det händer något med mörten på mitt andra spö. Vippan bågnade djupt och gick fram och tillbaka som någon annan Jojjo. Men men tänkte jag jag tacklar upp och skickar i igen efter gäddan. Under tiden tar Robin och känner på linan i andra spöt och ropar. -Du det här e fan inte bara en mört.
-Ta den då! Vi körde ju första hugget på sina egna spön och sen varannat hugg med fisk på.
-Säker?
-Ja ta den så hämtar ja avkrokningsgrejjerna ropade ja tillbaks.

Robin tar upp spöt och mothugg. Ngt är i andra änden och fightar. Ser ut att vara en bättre fisk än min gädda vilket det också var.
Världens böj på spöt så vi tänkte att det kunde va en bamsing. Var i själva verket bara sänket som tog i hålkanten men vi fick upp förhoppningarna.
Jag sätter mig ner för att plocka upp fisken med gälgreppet men det är ingen krokodil som kommer upp utan en FRI SIMMANDE ROV Lake på 74cm som vägde 3,14kg. Nytt pb för Robin.
E man inte snäll och ger bort fina fiskar sådär :P
Det vi tycker känns lite udda är att jag hade min mört ca 1m under isen över 7-8meters djup när vi fick Laken. Trodde dom höll sig närmare botten vanligtvis men där ser man.



Isen är tjock och borret är trögt. Ännu trögare nu för det jag inte visste var att det gick ut en lerbank här så några vevtag senare satt jag i botten så nu är det bara att byta skär.

Skitfiske på er. Nu påbörjas en ny jobbvecka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar