Böjda Spön

söndag 15 april 2012

Helgens jerkfiske summering!

Har i helgen varit ute och jerkat för fulla muggar. Igår lördag blev det en korttur ute i sulvik tillsammans med Rikard där vi fiskade med en annan båt av utländskt ursprung.
Fiskade tillsammans med Erik Pikewallis Walman och Mr Scorpion Lures himself. Utländskt som sagt var. Två gäddtokiga norrmän i en Amerikansk bassbåt av typen Tracker V16.
Måste säga att det verkar vara en väldigt bra och rejäl båt du har där Erik. Särskilt med fisksumparna ifall man ska ut och meta abborre eller gös och behöver förvara betesfisken någonstans.

Men över till fisket. Lördagen var katastrof Erik fick en snipa på en Mini Jeff Boggs (gummi). Själv hade jag bara ett par stötar och en gädda som knep min Buster över ryggen precis intill båten så när den vände och spottade bustern skvätte den vatten i ytan överallt.
Lördagen slutade med bomtur för både mig och Rikard.

Söndagens fiske då:
Började med att hämta Rikard och hämta båten strax efter 08. Drog iväg till sjön lade i och drog ut till första jerkstället.
Trögfiskat idag men i förmiddagens solsken lyckades jag lura upp 2 små gäddor som jag inte fått bilderna på från Rikard än.
Dagen gick och vi testade plats efter plats som såg riktigt heta ut.
Tyvärr var tempen i några av vikarna så hög så leken där redan var i full gång. 7 grader hade vi som varmast i en vik och där smäll det titt som tätt inne kring växtligheten.

På eftermiddagen när regn och moln dragit in och förbi så tänkte jag om och satte på ett av de skrikigaste betena jag har i lådan.
En Buster med Böjda Spön's egen färg.
Först en gädda på ca 2kg och sedan en på 4.36kg.

Det var lite kul när den "större" av de 2 högg för Rikard hade precis fastnat i botten och ville att jag skulle göra loss så vi kunde åka dit och plocka upp betet.
- Ja, snart säger jag. Ska bara kasta på vasstråna där borta och dra en gädda i det hör kastet.
Kastar dit, långt kast. Missar med 1m kanske. Jerkar in bustern ett par meter och SMACK! Där satt dagens största som på beställning. Var en av de roligaste fighterna på de senaste turerna. Den tjurade och drog så trodde den var betydligt större innan den kom in till båten.

Men det var det roligaste på hela dagen. Bortsett från Rikards ca 100 bottennapp, men vi lyckades få upp hans beten varje gång faktiskt. En av gångerna satt han i ett bildäck och nr jag fick min sista gädda så var det 2däck som satt ihop i varandra på botten han lyckats fastna i.

Så betet som levererade bäst kvalité på fisken idag var alltså betet nedan. Som endast finns att köpa i Sunne eller Arvika hos Böjda spön!

Tack för idag! Imorgon kan det bli en korttur på kyrkviken ev, vi får se vad man hinner med.

Skickat från min HTC

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar