Böjda Spön

fredag 17 augusti 2012

Söröya dag 2 Kveite i mängder!

Så var då dag 2 av vår vistelse här i Sørvær avslutad och idag blev det också en längre tur på ca 20distans för att fiska lite mer otillgängliga platser.
Dagen började i en djup vik där vi hade sandbotten och ca 7-15m djupt. Hardyspöt och de andra lättare grejjerna var det som gällde.
Vi hade flera kontakter och Robin tappade tidigt en flundra som högg precis vid båten. Hela Jiggen i munnen men ingen krok som fastna i mothugget. Men vi fiskade på. Efter en stund fick Mikael en flundra som landades ganska snabbt.
Sedan gick det en period med sporadiska hugg gör Robin, Daniel och Mikael så när det högg för Mikael men han tappade den kastade jag min jigg en bit bortanför honom och började sakta jigga hem samtidigt som vi snacka skit.
Helt plötsligt bakom Jiggen simmar det upp en Hälleflundra som följer Jiggen när jag inte kan veva mer. Så jag drar Jiggen i vattnet, flundran öppnar munnen och glufs följt av ett rulltjut då linan ven av från min haspelrulle när flundran ville ner till botten med min jigg i munnen.
Nu fick Hardyspöt verkligen bekänna-färg. Böjt ner till handtaget lyckades jag efter några kortare tidningar få upp fisken till båten där den sen snabbt krokades av i vattnet och fick simma åter.
Ingen Pb-bild men videoklipp finns så det ska med på summering i alla fall. Efter detta begav vi oss ut till en udde och fiskade lite diverse.
Flundra, Torsk, Sej och Lubb betade vi av på denna plats.
Samtliga i båten fick Flundra idag utom Daniel tyvärr men han tar veckans största istället troligen.
Så dagens fiske var riktigt sköjj så länge vi var kvar där borta. Men sen tyckte de andra båtarna att det var för liten fisk där så då åkte vi till annat ställe som inte alla var lika bra men där vi ändå lyckades lura upp en och annan torsk där torskkungen Mikael drog ytterligare en fin torsk på bortåt 10kg samt en Havskatt runt 5kg innan det blev dags att ta kvällen då "det femte hjulet" var för trött.

Men nu väntar några timmars sömn innan vi ska upp och ut på Uer fiske vid 08 följt av ytterligare ett flundra pass på eftermiddagen när strömmarna är som bäst.

Så skitfiske på er! För de får vi förhoppningsvis...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar