Böjda Spön

tisdag 21 augusti 2012

Söröya dag 4&5 Hälleflundra Race och stor Sej

Var igår ute och fiskade Hälleflundra hela dagen men fick innan detta rapport från kvällen innan då jag, Stefan och Erik var och fiskade rödspätta och Sandskädda så var Robin, Mikael och Daniel ute och fiskade på ett friliggande storgrund.
Fisket var väll helt ok där ute då de fick flera fina torskar runt 10kg innan de prickade ett stor sej stim där fisken på bilden var den största. En mönster sej på 14kg som klippte en Royber jigg speedjiggad från botten då Mikael precis fått en fisk högre upp. Enligt utsago blev det tvärstopp och sen så gick det utav helvete i Cedros rullen trots max broms på rullen innan fisken kunde landas och fotas.

Gårdagens fiske bedrevs i en vik norr om Sørvær i Galtefjord. Trögt fiske med flera försiktiga hugg från Hälleflundrorna men ingen som ville fastna ordentligt. Tillslut smäll det till och jag lyckades kroka en fisk, sen krokade både Erik och Stefan varsin fisk under tiden jag drillade min fisk. Det visade sig att vi drivit förbi en riktig Lubbhåla då vi allihop fick både en, två och tre lubbar på nedsläppen kort därefter. Innan vi tillslut begav oss hemöver för att snabbt testa en drift på en fläck som tidigare gett fisk under deras tidigare guidningar.

Vi kom dit, jag släppte ner gjorde ett par knyckar med spöt och smack där satt det en Hälleflundra. Den fightade en kort stund innan den plötsligt släppte. Fan också!
Bara tackla på stingern igen och släppa ner. Den här gången han vi komma flera meter innan jag fick ett "bottennapp" så jag stramade upp linan istället för ett saftigt mothugg. Helt plötsligt gungade botten till och for åt andra hållet innan även den släppte.
-Fan i helvete, den var ju riktigt stor med!

Senare under eftermiddagen tappade jag ytterligare två fiskar som ändå var på en kort stund. Samma sak hände både för Erik och för Stefan men tillslut lyckades Stefan lura upp en flundra runt 70-80cm och Erik fick en fin flundra på 120cm. Totalt på 8drifter hade vi haft 15-16 kontakter med flundra men totalt bara 2landade flundror innan huggen slutade och vi begav oss hemåt för kvällen.
Mycket tappade fiskar men roligt hade vi ju så då spelar det inte någon större roll. Vi fick ju bifångster i form av Lilja, Lubb, Torsk och Sej, även en Havskatt fick syna ytan den eftermiddagen.

Dagensfiske:
Skitväder idag, blåst 8-9m/s rakt in mot "vår kust" här på ön. Men ändå kom Robin, Mikael och Daniel ut en sväng på djupare vatten för torskfiske medans jag Erik och Stefan metade spätta.
Detta resulterade i ny art för mig då jag plockade en fin rödspätta på 1.62kg.
Men det som var ännu roligare var när man fick rapport från Robin via VHF:en att han fått en lite bättre fisk. Eller två till och med.
Först slog han till med en Hälleflundra på 153cm och 50kg+ och efter den sög det i igen och han kunde efter en kort men intensiv landa och återutsätta en Torsk på 16kg!
Inga dåliga fiskar han dragit den här veckan, fick han testa Johans (guiden) Ursuit och bada lite med hälleflundran också innan den fick friheten åter.

Under kvällen idag blev det även lite landmete för mig och Robin, Rötsimpa blev det så nu har jag plockat 10arter här i Söröya. Nytt personbästa blev det på Sandskädda i slutet av dagen som en fin avslutning på båtfisket.


Skickat från min HTC

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar